Kata Ganti Nama Diri.
Kata Ganti Nama Diri menggantikan nama manusia.
Kata Ganti Nama Diri 1 | Kata Ganti Nama Diri 2 | Kata Ganti Nama Diri 3 |
Aku | Anda | Baginda |
Beta | Awak | Beliau |
Daku | Kamu | Dia |
Hamba | Dikau | Mereka |
Kai | Engkau | - |
Kita | Kalian | - |
Patik | Tuanku | - |
Saya | - | - |
Beliau digunakan untuk orang yang dihormati seperti ibu bapa, guru dan menteri. Kami bererti saya dan dia apabila bercakap dengan orang kedua. Kita bererti anda dan saya.
Kata Ganti Nama Diri | Penggunaan | Contoh Ayat |
Kata Ganti Nama Diri I
Aku, saya, hamba, beta, patik, kita, kamu. |
Nama orang yang bercakap
|
"Saya yakin koperasi guru ini akan menguntungkan para guru," kata pegawai itu.
|
Kata Ganti Nama Diri II
Awak, aku, dikau, engkau, kamu, anda, tuan, puan, saudara, saudari, encik, tuanku. | Nama orang yang dilawan bercakap. | Jika anda berminat untuk menyertai peraduan itu, sila hubungi Encik Azman. |
Kata Ganti Nama Diri III Dia, nya, beliau, baginda, mereka. | Menggantikan nama orang yang dicakapkan | Mereka belajar dalam kelas yang berbeza. Beliau menjaga kebajikan anak buahnya. |
Kata Adjektif
Kata adjektif menerangkan sifat atau keadaan bagi suatu kata nama atau frasa nama. Kata adjektif disertai dengan kata keterangan amat, paling dan sangat. Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu, kata adjektif dapat dibahagikan kepada sekurang- kurangnya sembilan kumpulan berdasarkan makna perkataannya, iaitu:
Kata Adjektif | Maksud | Contoh |
1. Kata Adjektif Sifat / Keadaan | Menerangkan sifat atau keadaan | Cerdik, bijak, cantik, rajin. |
2. Kata Adjektif Warna | Menerangkan warna | Biru, merah, kuning, hijau, putih |
3. Kata Adjektif Ukuran | Menerangkan ukuran | Tebal, nipis, tinggi, rendah, panjang, pendek. |
4. Kata Adjektif Bentuk. | Menerangkan bentuk atau rupa. | Bulat, bujur |
5. Kata Adjektif Waktu. | Menerangkan konsep masa | Baru, lambat, lama, lewat, silam. |
6. Kata Adjektif Jarak | Menerangkan konsep ruang antara dua benda atau keadaan. | Jauh, dekat. |
7. Kata Adjektif Cara | Menerangkan keadaan kelakuan atau ragam. | Pantas, perlahan, jarang. |
8. Kata Adjektif Perasaan | Menerangkan konsep perasaan. | Pemalu, ragu-ragu, rindu, sayang. |
9. Kata Adjektif Pancaindera. | Menerangkan konsep rasa, pandang, dengar, bau dan sentuh. | Bising, wangi, kasar, masam, pahit, manis, licin. |
Perbandingan Dalam Frasa Adjektif
Perkataan yang digunakan dalam perbandingan frasa adjektif adalah seperti, se, lebih, paling, ibarat dan laksana.
Contoh ayat
Contoh ayat
1. Amira pandai.
2. Amira pandai seperti Kancil.
(pandai seperti membawa maksud hampir sama, kesamaan)
3. Amira sepandai Nora.
(sepandai membawa maksud sama)
4. Amira lebih pandai daripada Nora.
(lebih pandai menunjukkan darjat / tingkat yang lebih)
5. Amira paling pandai dalam kalangan murid di dalam kelas 1 Biru.
(kata penguat paling menunjukkan sangat pandai).
2. Amira pandai seperti Kancil.
(pandai seperti membawa maksud hampir sama, kesamaan)
3. Amira sepandai Nora.
(sepandai membawa maksud sama)
4. Amira lebih pandai daripada Nora.
(lebih pandai menunjukkan darjat / tingkat yang lebih)
5. Amira paling pandai dalam kalangan murid di dalam kelas 1 Biru.
(kata penguat paling menunjukkan sangat pandai).
Mengikut Tatabahasa Dewan, terdapat tiga darjah perbandingan kata adjektif iaitu darjah biasa, darjah bandingan dan darjah penghabisan.
Perbandingan dengan darjah biasa
1. Rumah ini cantik.2. Dewan itu besar.
3. Dia rajin.
3. Dia rajin.
Perbandingan dengan darjah bandingan
1. Wajah Sujinah secantik ibunya.
2. Buku ini tidak semahal buku itu.
3. Kereta Amin sebesar kereta Azman.
Awalan se- membawa maksud ‘sama atau hampir sama’. Kata Adjektif dibandingkan dengan benda lain yang membawa maksud mirip / sama.
2. Buku ini tidak semahal buku itu.
3. Kereta Amin sebesar kereta Azman.
Awalan se- membawa maksud ‘sama atau hampir sama’. Kata Adjektif dibandingkan dengan benda lain yang membawa maksud mirip / sama.
1. Dia garang seperti harimau.
2. Amira cantik seperti bidadari.
Kata Tanya
1. Kata tanya ialah perkataan yang digunakan untuk menanyakan sesuatu.
2. Kata tanya adalah kata atau perkataan yang digunakan untuk membentuk ayat-ayat tanya.
3. Kata tanya mesti diikuti oleh partikel ‘kah’ apabila digunakan di awal ayat tanya.
4. Kata tanya boleh wujud di awal, di akhir atau di tengah ayat
5. Partikel ‘kah’ tidak diperlukan jika kata tanya terletak pada akhir ayat.
contoh :
a. Apakah benda itu ?
b. Buku siapakah ini ?
Kata Hubung
1. Kata hubung ialah perkataan yang digunakan untuk menggabungkan perkataan dengan perkataan rangkai kata dengan rangkai kata ayat dengan ayat.
2. Kata hubung terbahagi kepada tiga iaitu:
(a) kata hubung gabungan,
(b) kata hubung pancangan,
(c) kata hubung berpasangan.
3. Contoh kata hubung tunggal dan kata hubung berpasangan/gabungan serta penggunaannya adalah seperti yang berikut:
Kata Hubung Gabungan / Pancangan
Kata Hubung Berpasangan
2. Contoh kata hubung dalam bentuk Akar
3. Contoh kata hubung dalam bentuk terbitan.
contoh ayat
1. menggabungkan dua ayat
Azhar dan Malek pergi ke Pulau Pinag.
2. Menggabungkan dua rangkai kata
Kita boleh pergi ke Mekah dengan kapal terbang atau kapal laut.
3. Menggabungkan ayat-ayat
Negara itu mengeluarkan hasil galian yang banyak tetapi rakyatnya masih miskin dan menderita.
2. Amira cantik seperti bidadari.
kenapa | Kenapakah Ahmad gagal dalam ujian itu ? |
bila | Bilakah awak akan memulangkan buku saya ? |
siapa | Engkau ini siapa ? |
mengapa | Mengapakah baju awak ini basah ? |
apa | Apakah nama binatang itu ? |
bagaimana | Bagaimanakah rupa hantu ? |
berapa | Di dalam kelas itu ada berapa orang murid lelaki ? |
mana | Nelayan itu dari mana ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kata Hubung Berpasangan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*************************************************************************************
LATIHAN TATABAHASA
1. Kim Leng_______pokok bunga itu air basuhan beras.
a.mencurahi. b.dicurahkan. c.mencurahkan. d.dicurahi.
2.Guru yang_______ Bahasa Malaysia di sekolah saya telah bertukar ke Sabah.
a.mengajar b.mengajarkan c.ajarkan d.diajarkan.
3.Ubi itu akan_______oleh kakak saya sebentar lagi.
a.ditanak. b.dikukus. c.direbus d.dijerang.
4.Pelayan kedai makan itu________dulang dengan sebelah tangan sahaja.
a.mengandas. b.menjinjing. c.menatang. d.membimbit.
5.______ pemandu kenderaan itu telah disaman,_________ dia tetap berdegil dengan meletakkan
kenderaannya di kawasan tunda itu.
a.Biarpun, begitu juga. b.Mestipun, kecuari. c.Walaupun, namum
d.Sungguhpun, maka.
6.Dalam kemalangan itu banyak yang cedera_________ terbunuh.________ pemandu lori itu pula hanya cedera ringan.
a.lalu, Biarpun. b.dan, Manakah. c.apabila, Sementara d.maka, Adapun.
7.Berikan beberapa_________cempedak dan se______ rambutan ini kepadanya.
a.biji, buah b.berkas, butir c.tangkai, biji. d.ulas, ikat.
8.Sebelum hujan,beberapa_______bintang kelihatan di langit.
a.biji b.kelompok c.buah d.gerombolan.
9.Dia membaling anjing itu dengan se______ kayu api.
a.batang b.papan c.berkas d.laras.
10.________pohon kemboja itu dicantas oleh ayah.
a.Bebatang b.Bebuli c.Reranting d.Kekayu
11.Sarang_______ yang memenuhi ruang rumah itu telah saya bersihkan.
a.lelapi b.lelabah c.Kekabu d.tetupai.
12.Tudung saji digunakan untuk menutup________itu.
a.sampah-sarap b.semak-samun c.sayur-mayur d.lauk-pauk
13._______ yang mengatur perlawanan bola sepak antara pasukan itu telah diberkas polis.
a.Kaki botol b.Kaki judi c.Kaki bola d.Kaki sapu
14.Budak_______itu dengan mudah dapat menyelesaikan masalah Matematik yang sukar ini.
a.otak kancil b.otak udang c.otak cair d.otak beku.
15."Janganlah_______pangkat kamu tidaklah setinggi mana"kata pak cik Leman menyindir Ayub.
a.tangkai jering b.hancur hati c.pedih hati d.hidung tiaggi.
16.Dia benar-benar hampa apabila gagal menyertai pasukan bola sepak sekolahnya.
a.tewas b.prihatin c.kecewa d.menangis.
17.Murid-murid kelas itu________ menyiapkan kerja masing-masing.
a.meminta b.diminta c.permintaan d.mintalah
18.Kehidupannya tidak terurus sejak ibu bapanya meninggal dunia.
a.terpelihara,terkorban b.terkawal,tenat c.terjaga,menemui ajal. d.terbelai,mati.
19.Tan tidak berselera hendak makan di gerai yang kotor itu.
a.lalu b.biasa c.ingin d.berasa.
20.Dia mengirimkan se__________poskad kepada sahabat karibnya.
a.pucuk b.laras c.helai d.keping.
Nota cikgu amat berguna kepada saya. Terima kasih kerana berkongsi ilmu.
ReplyDeleteTerima ksih atas kepujian. Saya akan berusaha lagi!
DeleteLatihan yang berguna kepada anak saya. Thanks for sharing.
ReplyDeleteHarap latihan ini dapat membantu anak anda. Terima kasih...!
DeleteYour information about this topic is very useful for my son to learn.
ReplyDeletethanks!
DeleteNota dan latihan yang padat, ia mesti dapat membantu murid-murid, syabas...
ReplyDeleteharap latihan yang padat ini dapat membantu anda!
DeleteNota yang jelas...Terima kasih kerana berkongsi maklumat...^^
ReplyDelete